Schrijver en recensent Jaap Pleij was aanwezig tijdens mijn theatervoorstelling ‘ A Tribute to Streisand’ in theater De Kring in Roosendaal. Lees hieronder zijn recensie. Ik bloos bij de woorden ‘een van de beste zangeressen van Nederland’. Dank Jaap, voor je eerlijke, oprechte recensie!

Simone Streisand’ in Las Vegas-achtige ambiance

Toen zangeres Simone van den Eertwegh zeven jaar geleden ter ore kwam dat haar idool Barbra Streisand naar Amsterdam zou komen voor twee concerten in de Ziggo-Dome aarzelde ze geen moment. Ze trok een sprint richting laptop, spoorde het apparaat aan tot ongekende opstartactie en enigszins zenuwachtig gezeten ondernam ze direct verwoede pogingen om kaarten voor deze unieke gebeurtenis te bestellen. Geld speelde op dat moment geen enkele rol.

Het lukte niet meteen, maar opgeven komt in Simone’s woordenboek niet voor. Enkele honderden euro’s lichter had ze na ruim een uur wanhopig contact zoeken met de ticket-service eindelijk haar doel bereikt. In het gezelschap van enkele getrouwen was ze getuige van dit voor Nederland unieke concert en uiteraard genoot ze met volle teugen van het vak’vrouw’schap dat La Streisand op deze leeftijd nog steeds kan bieden. Dat ze zelf in 2020 als La Streisand op het podium (van De Kring) zou staan, had ze toen in haar stoutste dromen niet kunnen bevroeden.

Aanvankelijk stond haar ‘A Tribute To Streisand’ geboekt voor 2 mei in de kleine zaal. Uitstel vanwege Corona leidde gelukkig niet tot afstel. Vrijdag 18 september was het eindelijk zo ver. Na 4,5 jaar afwezigheid keerde Simone met een glansrijk programma terug in De Kring. Maar nu zoals bij een artiest van haar kaliber past in de grote zaal. Het publiek mag wederom door Corona zoals bekend dit seizoen het drankje mee de zaal innemen. De circa driehonderd bezoekers zaten breed gezeten op ruime afstand van elkaar en daardoor kreeg het concert een wat Las Vegas-achtige uitstraling. Lekker lui onderuitgezakt onder het genot van een goed glas rode wijn genieten van een van de beste zangeressen die Nederland in de ‘aanbieding’ heeft, wat wil een mens nog meer? Graag had ik geschreven dat de show al staat als een huis. Dat is inderdaad bijna het geval, Simone en haar bandleider zijn echter de eersten om te erkennen dat er nog wat plooitjes glad gestreken moeten worden. ‘Dit was pas ons tweede concert van dit seizoen. Het heeft ons aan voldoende repetietijd ontbroken, maar uiteraard zijn we dolgelukkig dat we weer kunnen toeren met deze show. De show bevat veel verschillende elementen en die moeten nog wat soepeler in elkaar gepast worden. Maar dat is slechts een kwestie van weinig tijd. We hebben vanavond al verbeteringen geconstateerd ten opzichte van de vorige keer’, aldus Simone na afloop. Een kniesoor echter die daarover zeurt.

‘A Tribute’ is een mooi evenwichtig samengesteld programma dat La Streisand alle eer aandoet. ‘Je hoort en voelt de bewondering van de zangeres en de liefde voor haar stem’, schreef directeur Jan-Hein Sloesen in zijn welkomstbrief voor het publiek. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

‘Twee jaar geleden werd ik uitgenodigd om dit programma te gaan doen. Volgens de producent doet mijn stem in veel opzichten denken aan die van Barbra. Ik hoefde daar niet lang over na te denken. De mooiste liedjes van je grote voorbeeld avond na avond op het podium te mogen zingen. Dat is echt een droom die is uitgekomen’, vertelt Simone. Het concert is gelardeerd met exclusieve nog nooit in het theater vertoonde beelden van het bezoek van Streisand aan Amsterdam in 2013 ter ere van haar 75e verjaardag. Ze was toen vijf dagen voor het eerst in Nederland om twee concerten te geven, bij haar rondtocht door Amsterdam werd ze begeleid door Jeroen Krabbe. Hij liet haar kennismaken met onder meer het Rijksmuseum en het Anne Frankhuis. Beelden van de concerten zijn (waarschijnlijk vanwege auteursrechtelijke bepalingen) echter niet te zien. Daarentegen wel reacties van bekende Nederlanders als Karin Bloemen, Andre van Duin en Gordon.

Simone zingt niet alleen voortreffelijk, ze weet het programma ook nog eens op een ontspannen manier te presenteren, ruim voorzien van anekdotes die niet als algemeen bekend mogen worden beschouwd. Die plooitjes waarover Simone repte zijn ongetwijfeld in een ommezien weggewerkt.